Fysioterapia on kokonaisvaltaista toimintakyvystä huolehtimista. Fysioterapian tarkoituksena on pääasiassa ylläpitää tai parantaa työ-, toiminta- ja liikkumiskykyä sekä poistaa mahdollisia kiputiloja.

Fysioterapia aloitetaan yksilöllisellä terveydentilan ja toimintakyvyn arvioinnilla, jonka pohjalta laaditaan suunnitelma fysioterapian sisällöstä. Fysioterapia sisältää fysioterapeuttista ohjausta ja neuvontaa, manuaalista käsittelyä, fysikaalisia hoitoja sekä terapeuttista harjoittelua asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan.

Muistathan, että fysioterapiaan voit tulla joko lääkärin lähetteellä tai ilman. Hoitoon hakeutuminen ei edellytä diagnosoitua vammaa tai sairautta, vaan voit ottaa yhteyttä pienemmissäkin mieltä askarruttavissa oireissa, joita voivat olla esimerkiksi päänsärky, huimaus tai heikentynyt tasapaino.

Usein kysyttyjä kysymyksiä fysioterapiasta:

Miksi varaisin ajan fysioterapiaan?
Mikäli sinulla on kipuja tai vaikeuksia suoriutua päivittäisistä askareistasi, töistäsi tai harrastuksistasi, etkä oikein tiedä mistä kivut ja vaikeudet johtuvat.

Mitä eroa on fysioterapialla ja hieronnalla?
Fysioterapialla pyritään pääsääntöisesti parantamaan tai ennaltaehkäisemään tiettyä vammaa (esim. kipeä olkapää), kun taas hieronnassa keskitytään kokonaisvaltaisempaan lihasten rentouttamiseen.

Miten valmistaudun fysioterapiaan?
Valmistaudu vastaamaan kysymyksiin milloin, miten ja kuinka kauan kipu/vaiva on esiintynyt. Ota mukaasi myös mahdollisesti lääkäriltä saamasi lausunto ja lähete fysioterapiaan. Pukeudu joustaviin ja mukaviin vaatteisiin, sillä fysioterapia voi sisältää mm. lihaskuntoharjotteiden opettelua.

Koskeeko fysioterapia?
Fysioterapia voi ajoittain tuntua kivuliaalta, sillä terapia kohdistuu usein jännittyneisiin ja kireisiin lihaksiin ja kudoksiin. Kivut lievittyvät useimmiten terapian edetessä.

Leikkauksen jälkeinen fysioterapia

Operaation jälkeen sairaalavaihe kestää yleensä 1-2 vuorokautta, mutta päiväkirurgisisssa leikkauksissa kotiudutaan jo leikkauspäivänä. Kotiin pääset, kun omaksut jatkohoito-ohjeet ja hallitset kipusi. Kotona täytyy selviytyä itsenäisesti välttämättömistä päivittäisistä toiminnoista, joita ovat muun muassa pukeutuminen, peseytyminen ja ruokailu. Kipua ja oireilua saattaa esiintyä jopa kuukausia leikkauksen jälkeen, mikä on täysin normaalia. Kipuja hoidetaan suun kautta otettavilla särkylääkkeillä sekä usein kylmäpakkauksella, jonka tarkoitus on vähentää turvotusta ja tulehdusta. Tärkeää on lähteä liikkeelle viimeistään seuraavana päivänä leikkauksesta, kuitenkin omat voimavarat huomioiden.

Oman leikkaukseni jälkeen fysioterapeutti kävi luonani sairaalassa kertomassa toipumisprosessista ja siitä, mitä kaikkea minun oli suositeltavaa tehdä kuntoutuakseni leikkauksesta. Sain kattavat ohjeet kuntoutumisen aikataulusta, kotona tehtävistä harjoituksista sekä rajoituksista. Sain myös hänen yhteystietonsa, jotta voisin tarvittaessa kysyä mitä tahansa kuntoutumiseen ja harjoituksiin liittyen.

Sain ohjeeksi tehdä jumppaliikkeitä 3-6 kertaa päivässä lyhyitä aikoja kerrallaan. Näiden jumppaliikkeiden tavoitteena oli vilkastuttaa verenkiertoa ja ylläpitää liikkuvuutta, sekä lievittää lihasjännitystä ja ohjata hyvään ryhtiin. Lyhyiden jumppa-aikojen ja kevyiden harjoitteiden tarkoitus oli totuttaa kehoani harjoitteluun ja nopeuttaa toipumista. Liian pitkät tai raskat liikesarjat sekä kiellettyt liikkeet saattaisivat lisätä kipuja ja hidastaa toipumista. Kävely oli itselleni sopiva ja sallittu mieleinen liikuntamuoto heti leikkauksen jälkeen. Aloin hiljalleen pidentää kävelylenkkejä 15 minuutista 45 minuuttiin. Lisäksi aloitin lumikenkäilyn sauvojen kanssa tehostaakseni käsien käyttöä ja monipuolistaakseni harjoittelua.

Leikkauksesta toipuminen ei edennyt joka päivä samaan tahtiin, vaan ajoittain oli enemmän kipuja ja jäykkyyttä. Vaikka jatkoin sinnikkäästi harjoittelua, tuli kuukausi leikkauksen jälkeen takapakkia. Kivut ja muut oireet lisääntyivät, minkä vuoksi aloitin fysioterapiajakson. Fysioterapiassa keskityttiin lähinnä passiiviseen lihasten rentouttamiseen ja liikkuvuuden palauttamiseen, joiden lisäksi jatkoin kotiharjoittelua omatoimisesti. Muutaman viikon fysioterapiajakson jälkeen oloni oli parempi ja leikkauksen jälkitarkastuksessa kaikki näytti olevan hyvällä mallilla. Sain luvan aloittaa hieman raskaamman harjoittelun kuntosalilla sekä suosituksen jatkaa fysioterapiaa kuntoutumisen tukena.

”Aika parantaa” sanotaan, mutta se ei yksin riitä. Kolme kuukautta on kulunut leikkauksesta, voimani ovat hyvin palautuneet ja liikkuvuuskin paranee koko ajan omatoimisen harjoittelun sekä säännöllisen kerran viikkoon tapahtuvan fysioterapian avulla. Kuntoutuminen edellyttää päivittäin paljon omatoimista työskentelyä ja aktiivisuutta, mutta myös osaavan fysioterapeutin käsittelyjä ja ohjausta! Yhteistyöllä toimintakykyni on palautunut ja paluu työelämään ja harrastuksiin on mahdollistunut. Toivotan positiivisuutta ja pitkäjänteisyyttä kaikille leikkauksista toipuville!

– Johanna